Jak przygotować ofertę produktową w sklepie internetowym?

Jeżeli sprzedajemy bądź kupujemy za pośrednictwem Internetu, to, jaki produkt wybierzemy zależy w dużej mierze od zdjęcia produktowego jego opisu i tytułu. Wszystkie trzy elementy mają ogromne znaczenie w przypadku sprzedaży internetowej bez względu na to czy sprzedajemy we własnym e-sklepie czy w marketplace.
W przypadku sprzedaży na portalach typu Allegro czy OLX, to tytuły odgrywają kluczową rolę. Tytuł jest pierwszą rzeczą jaką klient przeczyta i często właśnie na jego podstawie podejmuje decyduje o tym czy produkt jest godny uwagi czy też nie. Jak więc powinien wyglądać  dobry tytuł?
Chociaż powinien zawierać wszystkie konieczne informacje to powinien być w miarę możliwości krótki, zwięzły i na temat. Niepotrzebne jest w tytule pisanie rzeczy tak mało istotnych jak: „jedyny taki”, „okazja”, „jak nówka” czy „śliczny”.
To w jakim stanie jest sprzedawany produkt klient sprawdzi sam, kiedy obejrzy zdjęcia. Kwestie gustu też zostawmy konsumentom, sami ocenią czy przedmiot im się podoba czy też nie. Używajmy słów kluczowych. Ten zabieg ułatwi potencjalnym klientom odnalezienie naszej oferty. Nie zapisujmy tytułów w formie zdań, bo nie przyniesie to żadnego efektu.
Jeżeli sprzedajesz jakąś rzecz, poszukaj informacji na jej temat w Internecie. Wpisz w wyszukiwarce informacje na przykład z metki. Wyświetli Ci się sporo stron gdzie będziesz mógł odszukać wszystko czego potrzebujesz. Dodatkowo będziesz mógł porównać oferty i ustalić właściwą cenę.
Kiedy sprzedajesz ubrania w tytule napisz jaka jest marka, kolor, rozmiar, krój i materiał. W przypadku sprzedaży elektroniki ważna będzie specyfikacja urządzenia. Zaczniemy więc od marki, następnie podamy model i parametry, pojemność dysku, wielkość ekranu czy rodzaj procesora. Jeżeli sprzedajemy auto to podajmy markę, model, rocznik, rodzaj silnika, stan i przebieg.
Podsumowując kwestie tytułów najważniejsze jest to, żeby tytuły ofert składały się z konkretnych i obiektywnych haseł oraz najistotniejszych zagadnień technicznych.

Zdjęcia i opisy

Sprzedaż internetowa ma to do siebie, że oddziałuje na tylko na jeden zmysł. Klienci mogą jedynie zobaczyć sprzedawany produkt. Nie mają możliwości sprawdzić go osobiście przez dotyk bądź zapach. Co w przypadku odzieży czy perfum ma ogromne znaczenie. Jednak pomimo tak ograniczonej „relacji” z produktem, klienci decydują się na tego typu zakupy w sieci. Główną rolę pełnią więc zdjęcia i opisy. Mają one być przygotowane w taki sposób, żeby klient miał jasny obraz z jakim produktem ma do czynienia.
Zdjęcia muszą być w dobrej jakości. Najlepiej kiedy jest ich kilka i ukazują nasz produkt z różnych ujęć i stron. Mają odzwierciedlać rzeczywisty kolor i kształt. Ważna jest też wielkość . Specjaliści twierdzą, że absolutnym minimum dla dłuższego boku zdjęcia jest 500px. Jednak zważając na fakt, że zdjęcia pełnią kluczową rolę w procesie sprzedaży, to powinno być ono większe. Allegro stosuje przy wyświetlaniu miniaturek zdjęcia o rozmiarze 400x300px dlatego najbardziej optymalnym rozwiązaniem będzie dodawanie zdjęć w proporcji 4:3.
Opis produktu musi być rzetelny, dokładny, zgodny ze stanem faktycznym i do tego interesujący. Pamiętajmy żeby zadbać o unikalność przy jego tworzeniu. Nie może to być działanie typu kopiuj, wklej. Takie opisy nie wyróżnią naszego produktu.
Oto kilka wskazówek jak stworzyć dobrą prezentację produktu:
– opis produktu powinien być unikalny,
– być wartościowy dla użytkownika,
– opisywać najważniejsze cechy produktu,
– zawierać słowa kluczowe związane z produktem,
– najważniejsze treści powinny być wyróżnione,
– opis produktu można uzupełnić linkiem do opinii lub recenzji.

Społeczny dowód słuszności

Mam już tytuł oferty, dobre zdjęcie i opis. Jednak jest jeszcze kilka sztuczek zwiększających sprzedaż, które warto zastosować. Między innymi lista bestsellerów, nagrody, certyfikaty i wyróżnienia. Jeżeli sprzedajemy produkty renomowanych producentów to wspomnijmy o tym w karcie produktu.
Musimy również wyznaczyć miejsce na naszej stronie i zamieścić w niej opinie zadowolonych klientów. Największym problemem może okazać się samo uzyskanie opinii, dlatego należy jak najbardziej ułatwić użytkownikom ten proces. Czytelny i prosty formularz oparty wiadomością e-mail z prośbą o skomentowanie i wystawienie opinii co do transakcji – koniecznie wysłany razem z linkiem prowadzącym bezpośrednio do formularza.

Dlaczego warto dbać o satysfakcję klienta

Dobre opinie na temat sklepu mogą znacznie zwiększyć sprzedaż. Trzeba jednak pamiętać, że jeden niezadowolony klient potrafi zniechęcić do zakupu więcej osób niż udało by się pozyskać dzięki pięciu zadowolonym. Sprzedawcy musi zależeć na konsumencie, bo słaba opinia na jego temat, może w znaczący sposób obniżyć sprzedaż w jego sklepie. Badania wskazują, że około trzy czwarte potencjalnych klientów szuka opinii na temat produktów wśród innych konsumentów i opinie te w zdecydowany sposób wpływają na ich decyzje.
Opinie klientów mogą być kształtowane również przez samych sprzedawców, co doskonale sprawdza się w przypadku sklepów stacjonarnych. Gdzie dobrze znający swój produkt sprzedawca może za niego ręczyć lub zaproponować coś innego, w przypadku gdy zalet jest mniej niż wad. Szczera i wyważona opinia może przekonać klienta do zakupu. Jednak jak sprzedawca może polecać swój produkt w e-sklepie?
Podobnie jak w przypadku sklepu stacjonarnego czyli poprzez rozmowę z klientem. Tylko będzie ona miała inną formę. Nie będzie to fizyczny kontakt, ale sprzedawcy mają do dyspozycji wiele kanałów komunikacji z których klienci korzystają na co dzień, jak e-mail, live chat czy zwykła rozmowa telefoniczna.